Sunday, March 13, 2011

Min Far

Min Far
Tog mig med
Min Far
havde altid
så meget at fortælle

Og når han havde gæster
sad jeg gerne
og lyttede
til deres diskussioner

Han var på mange måder
som en åben bog
ordene flød
og jeg sugede til mig

Kan huske mine venner
elskede at sidde og lytte
når han fortalte
om den store verdens kompleksitet

Amerika
Kina
Israel
diktatorer
Tyskland
2. verdenskrig

Vi kunne ikke helt forstå
hvordan han kunne rumme
alt det i et enkelt hoved
men vi var alle med på
at ham der'
var værd at bruge tid på

Min far
tog en dag
for mange år siden
en skæbnesvanger beslutning

Og vores lille paradis
faldt fra hinanden

Alt ligesom faldt
fra hinanden

I dag
mange år efter
ved vi alle
at han bare gjorde
hvad han blev nødt til at gøre
der var ingen anden vej

Og den største smerte
bærer han selv
og den tynger ham
og jager ham
og han er ikke en mand
der ved hvad man stiller op
med store følelser
selvom han
er blød som smør

Så meget sorg
og skyld

Men Far
Min far
Du er stadig den smukkeste
eneste
og bedste far
jeg nogensinde har haft

Og fortiden
hører fortiden til
og hvem ved
hvad fremtiden vil bringe
vi må søge lykken
og tro på vores hjerter

resten er tilfældigheder
og intet er din skyld

Så lev
og gør det
lykkeligt
Du gav altid
mere end nok


(Jesper Lehmkuhl)

1 comment: